Valpkurs

Godmorgon :)

Jisses så trött jag är nu! Men det är väl bara att bita ihop och jobba på. Något annat val har man inte här, något annat alternativ (som att ta det lite lugnt) går inte för sej. BLÄ va less jag är på dethär! Någon som har ett jobb åt mej?!

Sov hemma hos familjen inatt iallafall. Mamma och pappa är iväg på en båtresa och kommer hem på Torsdag så då är jag katt- och husvakt typ :)
Blev sent igår eftersom att jag och lillebror satt uppe och pratade bra länge och sen var det upp tidigt för att hinna med att svänga in hemma i lägenheten med Nellie. Men det gick det med ;)

Valpkursen var det ja. Den var rolig och det gick bra. Tror jag kommer få många smarta tips där vilket känns bra. Dock var det lite läskigt då det nästan bara var större hundar (Golden, Labrador osv.). Nellie var minst och yngst. Men det ska nog gå det med :)
Det första vi fick göra var ju såklart att chipptestas osv men sen ute på banan så fick vi ställa oss i en ring med hundarna sittandes vid vår sida. Sen skulle en och en gå slalom runt oss andra med sin hund. Det var .. spännande men det gick bra :)

På slutet av kursen så skulle hundarna få leka av sej lite lös, och dom tyckte att jag skulle släppa även min mini. Sagt och gjort.
Hon var tokrädd till en början men sen gick det bättre. Dock förändrades hon radikalt. Från att alltid ha varit försiktig, lugn och tyst till att morra/fräsa/skälla och småhugga efter de andra hundarna. Hon lät som en piraya typ och drog som tusan. Jag tyckte att det var obehagligt men instruktörerna sa att det var ett normalt beteende så det var bara att acceptera. Sen blev jag tillsagd att röra på mej lite så att jag inte stod helt still så hon hade sin trygga plats där och då blev hon helt vilsen. Sprang runt som en tok och letade efter mej. Hålla koll på mej? Näe. Lyssnade när jag ropade? Näe. Ställde sej hos en annan? Japp. Där stod hon och vägrade komma till mej, haha.

Något som jag fick i läxa att öva på till nästa gång var kontakt. Nellie skiter gärna i mej om det finns något annat runtomkring som är mycket mer intressant eller så. Så vi vet vad vi har att göra kommande vecka. Inte lätt, absolut inte lätt ska jag säga er. Men övning ger färdighet så det är bara att inte ge upp :)

Vi får väl se hur det går på Måndag när det är dags igen. Hoppas på bättre väder än i måndags iallafall. Inte så roligt att vara ute och sulla på i regn liksom.

Näe, dags att börja jobba. Arma öde.

Ha en toppendag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0